* De Rek Stand-up
filosoof. De antwoorden van Rene Gude * Savater Ethiek
nu! Filosofie & modern leven |
||
In deze bespreking staan boeken centraal van twee tamelijk bekende
filosofen. Het eerste is van de hand van ‘onze’ kersverse denker des vaderlands en
‘meedenker’ René Gude.
Het tweede werd geschreven door de internationaal bekende Fernando Savater,
een Spanjaard. Beide auteurs zijn bekwame populariseerders. Gude en Savater vermijden vaktaal of al te ingewikkelde
denkconstructies, wat ondertussen niets afdoet aan hun zeggingskracht want oppervlakkig worden zij nooit. Naam- en
zaakregisters en (voet)noten zijn in beide boeken afwezig en ook daaruit
blijkt de intentie van Gude en Savater: ze richten zich tot een breed
publiek. Gude valt op door zijn persoonlijke stijl, al is die ongetwijfeld ook
het resultaat van de gekozen verhaalvorm: het interview. Ook Savater geeft
antwoord op (zelfgestelde?) vragen, maar lijkt wat stelliger en misschien ook
wat zakelijker. Daarnaast heeft deze Spaanse filosoof vooral (niet alleen)
een praktisch-ethische insteek. Kort samengevat hebben we hier te maken met twee leuke, toegankelijke
inleidingen in de filosofie, ook voor wie filosofisch weinig onderlegd is. |
||
|
Stand-up filosoof. De antwoorden van Rene Gude W. de Rek Amsterdam 2013 128 p. ISBN
9789491693014 € 14,95 |
|
De meest
toegankelijke inleiding is die van stand-up
filosoof René Gude die geïnterviewd werd door de Volkskrant-journaliste Wilma de Rek. Samen nemen
Gude en De Rek een flink aantal thema's onder de loep. Ze zijn in drie
secties onderverdeeld: hoe houden we het uit met... Een: ...de dingen. Twee:
...de ander. Drie: ...met onszelf. Aan de orde komen bijvoorbeeld de ziel,
aardig zijn, verandering, liefde, God, ambities, ondeugden of de vraag waarom
het goed is dat we niet zo snel doodgaan (als vroeger). Dit klinkt
allemaal tamelijk dramatisch en hoewel Gude serieus en gedreven antwoordt,
houdt hij zijn betoog klein en bescheiden, lichtvoetig en met humor doorspekt. Op de omslag
van het boek staat een foto van de auteur die als gevolg van een ernstige
ziekte nog maar een been heeft. De stand-up-filosoof
heeft dus letterlijk slechts een poot om op te staan. Bovendien staat Gude,
geheel politiek incorrect, op het punt een sigaret aan te steken. Het is geen
onbelangrijk statement. Dit portret
illustreert het mensbeeld dat bij Gude aan het licht treedt. Mensen zijn niet
uit een stuk vervaardigd, kunnen wel met wisselend succes gewaarschuwd worden
voor de valkuilen van het leven – al zijn ze er daarmee nog niet. Ook geluk
en pech spelen een rol, bijvoorbeeld in de liefde en bij je gezondheid. Overeenkomstig
die omslagfoto blijkt Gude geen man van krachtige, definitieve en
alomvattende antwoorden, maar tegelijkertijd geeft hij zijn eigenzinnige
mening en licht die toe. Daarbij oogt hij verstandig en afgewogen. Wanneer Gude
spreekt over God – een begrip waarmee hij wel enigszins vertrouwd is maar in
wie hij niet gelooft – onderstreept hij desondanks de belangrijke betekenis van
religie. Dit gebeurt
vanuit het perspectief dat Peter Sloterdijk in
zijn boek Je moet je leven veranderen
(2011) geschetst heeft. Net als sport, filosofie en kunst is religie een
belangrijk trainingsprogramma dat mensen zichzelf (zouden moeten) opleggen om
zich in de deugd te oefenen. Ogenschijnlijk heeft Gude veel inspiratie van
Sloterdijk ontvangen: leven is, kort samengevat, trainen. Gude en De Rek
hebben een toegankelijke en boeiende inleiding in de filosofie geschreven.
Gekozen werd voor het interview dat als vorm in het hele boek wordt
volgehouden maar nergens verveelt. |
||
|
Ethiek nu! Filosofie & modern leven Utrecht 2013 160 p. ISBN
9789061317036 € 18,50 |
|
De Spaanse filosoof Fernando Savater heeft zijn naam al lang geleden
gevestigd met de bestseller Het goede
leven. Ethiek voor mensen van morgen (1996). Dit boek was bedoeld als een
laagdrempelig hulpmiddel om ouders, leraren en leerlingen te laten nadenken
over ‘de dingen van het leven’. Ethiek
nu! Filosofie & modern leven is hierop een noodzakelijke aanvulling,
schrijft Savater in de inleiding. Zo’n vervolg was noodzakelijk geworden, omdat er de afgelopen twintig
jaar zoveel veranderingen plaats hebben gehad, die directe invloed op ons
leven uitoefenen. Savater noemt hier met name de digitale revolutie. De gevolgen van
die technologische omwenteling
bespreekt Savater in het eerste en langste deel van het boek. In deel twee
staan de ‘eeuwige vraagstukken’ centraal, bijvoorbeeld geluk, vrijheid en
schoonheid. Het laatste deel heeft Savater gewijd aan het ‘openbare leven’:
democratie, terreur en geweld en de bankencrisis. Savater stelt een aantal serieuze kwesties aan de orde, bijvoorbeeld de
jeugd van tegenwoordig die geheel en al opgaat in een digitale wereld, de
ontmanteling van de welvaartsstaat, de toekomst van de democratie en de rol
van Europa in de wereld. Daarbij wil de Spaanse filosoof niet teveel dramatiseren en hij slaagt
daar ook in. Positieve en negatieve ontwikkelingen worden door Savater naast
elkaar gesteld en waar mogelijk wordt de lezer opgeroepen om het zijn of hare
bij te dragen. Wanneer de Spanjaard over de ‘participatiedemocratie’ spreekt, is het
voor hem evident dat de burger zelf medeverantwoordelijk is voor de kwaliteit
van zijn politieke bestel, net als trouwens voor het ontstaan van de
bankencrisis en de oplossing ervan. Eigenlijk
hebben de boeken van Savater geen bijzondere aanbeveling nodig. Ze zijn
altijd interessant, nooit ingewikkeld. Ze zijn beeldend en bevatten talrijke
illustraties die uit het (soms ver verleden) leven zijn gegrepen, terwijl de
stijl van schrijven heel toegankelijk is. Met de vragen die auteur
(zichzelf?) stelt, wordt de lezer effectief door de tekst gegidst. |