Canon van de filosofie
Is het
filosofie-onderwijs in Nederland te wit, te westers, te Europees, te
mannelijk? Ontbreekt het de filosofie aan diversiteit? Sla er maar eens
een handboek op na: de geschiedenis van de westerse filosofie is
ontegenzeggenlijk ‘man’, westers en wit. De UvA filosoof Carlo Ierna wil
hierin dus verandering brengen, vertelde hij in Dagblad Trouw van 4 augustus 2021. Ierna gaat een
diversere canon samenstellen, die moet leiden tot meer openheid voor
andere culturen en minder genderstereotypen en racisme. Daarbij ‘gaan
grote namen sneuvelen’. Filosoof
Shad Raouf is het pertinent oneens met deze benadering. In Elseviers
Weekblad van 2 augustus 2021 zette hij zijn gedachten over de
‘dekolonisatie van de academische filosofie’ op een rijtje. Raouf meent
dat mensen als Carlo Ierna niet goed begrijpen wat een filosofische traditie is. Het is geen
universele denkwijze, maar een historische traditie waar sommige denkers
onderdeel van vormen en anderen weer niet.
|
Chinees denken
China’s mondiale aanwezigheid
groeit nog altijd. Toch is onze kennis van land en volk bij die
ontwikkeling ver achtergebleven en elementair, aldus sinoloog Roel Sterckx. Het gevolg is dat we een goed begrip van
China ontberen. Sterckx heeft in die lacune willen voorzien met Chinees denken. Over geschiedenis,
filosofie en samenleving, waarvan op 9 juni 2021 een herdruk
verschijnt bij uitgeverij Nieuwezijds.Onlangs
interviewde Dagblad Trouw de Belgisch-Britse sinoloog over
zijn nieuwste boek. In diezelfde krant verscheen op 27 mei 2021 een aardig
interview met de Belgische filosoof Erik Meganck over zijn pas verschenen
Religieus atheïsme (uitgeverij Damon).
|
De natuur was hier...
...is het thema van
de Maand van de Filosofie 2021. Deze maand wordt stil gestaan bij de
steeds toenemende invloed van de mens op zijn natuurlijke leefwereld,
waarvoor enkele jaren geleden het begrip “antropceen” werd gemunt.
Interessante en moeilijk te beslechten vraagstukken worden opgeworpen.
Bestaat er nog wel zoiets als natuur? Bestaat er wel een tegenstelling
“cultuur” en “natuur”? Heeft de mens een streepje voor op alle andere
natuurverschijnselen? Is de mens een objectieve beschouwer van de natuur
of maakt hij er ook werkelijk deel van uit? Net als vorig jaar speelt
deze maand zich vooral digitaal af. Voor de agenda, zie de website van de Maand
van de Filosofie.
|
Socratesbeker 2021
De Socratesbeker
wordt ieder jaar uitgereikt aan de auteur van het meest urgente,
oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek. Winnaar dit
jaar is Miriam Rasch met haar boek Frictie.
Ethiek in tijden van dataïsme, dat is verschenen bij de Bezige Bij. Rasch vraagt zich af
hoe we het hoofd kunnen bieden aan een blijkbaar onotnkoombare wereld,
waarin data en logaritmes bepalen wie en wat we zijn. Frictie is de weg
daarnaar toe. Zie inhoud
en achterflap op deze site. In de rubriek Nieuwe boeken vindt u de inhoudsopgave van een aantal van
de 20 boektitels die op de longlist stonden. Meer informatie over Rasch
staat op de website
van de Maand van de Filosofie.
|
Essay van de Maand van de
Filosofie 2021
Schrijver-filosoof
Eva Meijer schreef het essay van de Maand van de Filosofie 2021 Vuurduin. Aantekeningen bij een wereld
die verdwijnt. In haar essay denkt zij na op hoe we als mensen met
dat verdwijnen moeten, kunnen omgaan. Meijer doet dat aan de hand van
filosofen, schrijvers en haar hondje Doris. Zie de website van de Maand
van de Filosofie.
|
Europa in de wereld
Luuk van
Middelaar is de eer te beurt gevallen om vier gastcolleges te
verzorgen aan het prestigieuze Collège de France. In deze collegereeks
‘Cycle Europe’ bespreekt de Nederlandse politieke filosoof de zeer
actuele vraag naar de plaats die Europa in de wereldorde van vandaag zou
moeten innemen. Met name onderzoekt hij de relatie met Rusland en
Turkije, China en de Verenigde Staten. Van Middelaar trapt af op 24 maart
2021 om 19.30 uur. De lezingen zijn in het Frans en live via internet te
volgen. Zie de Collège
de France vebsite. Eind augustus verschijnt bij de Historische Uitgeverij
van Middelaar’s nieuwste boek Een
Europees Pandemonium.
|
Denker des Vaderlands 2021
Paul van Tongeren wordt
de nieuwe Denker des Vaderlands. Op 1 april 2021 vangt hij aan voor een
periode van twee jaar als opvolger van Daan Roovers. Van Tongeren ziet
zijn taak als ‘nadenken’: afstand nemen en met behulp van voor-denkers
aandacht vragen voor wat vanzelfsprekend lijkt maar het niet is. Zijn
grootste filosofische interesses zijn de deugdethiek van Aristoteles en
het nihilisme van Friedrich Nietzsche. Bij deze heuglijke gelegenheid
verschijnt het boek van de journalist Marc van Dijk Het wonder van betekenis – Op zoek naar geluk en wijsheid met
Paul van Tongeren. Zie de website
van de Maand van de Filosofie voor meer informatie.
|
Socratesbeker 2021
De Socratesbeker wordt
ieder jaar uitgereikt aan de auteur van het meest urgente,
oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek. In
februari 2021 maakte de jury de selectie bekend van de vijf boeken die
kans maken op de prijs voor het beste filosofieboek van 2020:
Tinneke Beeckman – Machiavelli’s lef. Levensfilosofie
voor de vrije mens
Miriam Rasch – Frictie. Ethiek in tijden van
dataïsme
Katrien Schaubroeck –
Iris Murdoch. Een filosofie van de
liefde
Marjan Slob – De lege hemel. Over eenzaamheid
Ruud Welten – Wie is er bang voor Simone de
Beauvoir? Over feminisme, existentialisme, God, liefde en seks
Op deze website in de
rubriek Nieuwe boeken vindt u de inhoudsopgave van een
aantal van de 20 boektitels die op de longlist stonden. Meer informatie
staat op de website
van de Maand van de Filosofie.
|
Verlichte gids of autoritair-conservatief?
Het Spinoza-monument
in Amsterdam (foto links) draagt het behartenswaardige opschrift ‘Het
doel van de staat is de vrijheid’. Maar wat bedoelde de Amsterdamse
filosoof Baruch
de Spinoza (1632-1677) daar nu eigenlijk mee? Over Spinoza lopen de
meningen sterk uiteen en regelmatig verschijnen er nieuwe studies over
zijn leven en werk. In dagblad
Trouw van 29 december 2020 worden drie recente boeken tegen het licht
gehouden. Er blijken Spinoza-intepretaties te bestaan, die kritische
vragen stellen bij het idee dat we in de afvallige
Nederlands-Portugees-joodse denker en wetenschapper vooral een verlichte
gids moeten zien. Op de Trouw-website
werd deze discussie beknopt maar rijk geïllustreerd uiteen gezet. Voor
recente én minder recente publicaties over Spinoza, volg deze link.
|
Otto Duintjer: de waarheid zoekt jou
Eind november 2020
overleed professor-emeritus Otto Duintjer, een eigenzinnige en originele
Nederlandse denker. Metafysica en kennisleer waren de vakken die hij
kundig doceerde. Plato, Kant en Heidegger waren zijn belangrijkste
filosofische gesprekspartners. Juist die vakken en juist die filosofen
maakten hem bescheiden, waar het om dé waarheid ging. Ze leidden hem ook
richting Oosterse filosofie en spiritualiteit. Waarheid in de visie van
Duintjer is niet voor eeuwig. We zien tenslotte steeds maar kleine
stukjes van een groter geheel. Stukjes waarheid of werkelijkheid. Daarom
ook moet je je ondogmatisch openstellen voor wat er nog meer is, maar
onbekend. De waarheid zoekt jou, en je moet je er voor open stellen, zei Duintjer
in 2003 in een interview dat op de website
van dagblad Trouw staat na te
lezen. Zie ook Wikipedia.
|
Socratesbeker 2020
De Socratesbeker
wordt ieder jaar uitgereikt aan de auteur van het meest urgente,
oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek. Op
zondagavond 21 juni 2020 maakte de jury de winnaar bekend: Donald Loose
met zijn boek Over vriendschap. De
praktische filosofie van Kant. Met deze pittige maar interessante
studie illustreerde Loose nog maar eens de grote veelzijdigheid van de
18de-eeuwse verlichtingsfilosoof Immanuel Kant. Over vriendschap verscheen vorig jaar bij uitgeverij van Tilt in Nijmegen. Het is trouwens de
eerst keer, dat een Vlaming met de prijs gaat lopen. Lees hier de
inhoudsopgave en achterflaptekst: inhoud
– achterflap.
Zie ook de website van
de Maand van de Filosofie.
|
Essay van de Maand van de Filosofie: over leugens
en waarachtigheid
Toen Pandora haar
mythische doos met alle kwaden van de wereld open maakte, ontsnapte ook
Apate. Deze Apate bracht misleiding en bedrog in de wereld. Aan de
leugen, en aan waarachtigheid, wijdde Alicja Gescinska
haar essay Kinderen van Apate.
Liegen doen we allemaal, stelt de Belgische filosofe, maar we kunnen wel
in opstand komen tegen de verlokkingen van de leugen. En nooit was dat
meer nodig dan in tijden van post-truth,
alternative facts en fake news. Onze malaise nu,
betoogt Gescinska, is een gebrek aan waarachtigheid, een gebrek aan
oprechtheid tegenover anderen. Hier ligt een opdracht voor alle mensen,
omdat zonder waarachtigheid onze democratie steeds meer onder druk komt te
staan en we ons kostbaarste goed dreigen te verliezen: de vrijheid.
Schrijver Marcel Möring sprak op 3 juni 2020 met Alicja Gescinska over
haar essay, zie youtube.
Zie ook de website van
de Maand van de Filosofie en van uitgeverij Lemniscaat.
|
Corona en de filosofen
Met haar enorme impact
op het dagelijkse leven werkt de corona-pandemie als een vergrootglas dat
onze menselijke conditie uitvergroot. In XXL formaat zien we nu wat we
eigenlijk allang wisten. Ziekte en dood en de beslissingen die daarbij
horen zijn niet nieuw, maar tot voor kort lukte het uitstekend ze naar de
randen van ons bewustzijn weg te drukken. Nu vragen we ons af waarom we
ziek worden. Geeft de natuur ons lik op stuk, omdat we haar zo
stiefmoederlijk hebben behandeld? Risicoberekening staat al wekenlang
centraal, terwijl ons leven altijd al bol van risico stond. Die
onbedachtzaamheid spreekt ook uit de terechte lof voor de
gezondheidswerkers die, vanuit de loopgraven van de IC, het virus
bestrijden. Opeens zien we dat we niet zonder hun zorg kunnen, net zoals
zij weer afhankelijk zijn van ons. De corona-pandemie is voer voor
filosofen. Op de website van Filosofie
Magazine besprak Tim Miechels op 19 maart 2020 een stuk van de
Italiaanse filosoof Giorgio Agamben
ten voeten uit en de reactie daarop van zijn Sloveense collega Slavoj Žižek.
Het tijdschrift European Journal of
Psychoanalysis Issues laat op de webpagina Coronavirus
and philosophers Agamben en gekende filosofen als Jean-Luc Nancy en
Roberto Esposito
aan het woord.
|
Roger Scruton (1944-2020)
Brede bekendheid in Nederland
kreeg de op 12 januari 2020 overleden filosoof Roger Scruton door
de interviewserie Van de schoonheid
en de troost. VPRO-journalist Wim Kayzer toonde Scruton toen, in
2000, als een typische Brit: vossenjacht, countryside, kleinschalig en
gehecht aan traditie. Ten voeten uit conservatief bleek Scruton, al zou
teveel inzoomen op het etiket conservatieveling
afbreuk kunnen doen aan rijkdom en veelzijdigheid van leven en werk.
Schoonheid, cultuur, het heilige, pessimisme, milieuproblematiek,
seksualiteit en dierenrechten – het zijn thema’s waarover Roger Scruton
lezenswaardig heeft geschreven... Voor uitgebreide in-memoriams, zie The
Guardian of The
Telegraph; beknopter, zie dagblad Trouw.
Elders op deze website
staat een overzicht van in het Nederlands vertaalde boeken van Scruton,
meestal met inhoudsopgave er bij.
|
Nederlandse filosofie – de eregalerij
Wie zijn ónze filosofische helden?
Nederlandse filosofie heeft een bijzonder plekje op de webpagina’s van de
Koninklijke Bibliotheek. Daar staat de geschiedenis van de filosofie in
ons land tot op heden opgetekend in de vorm van een eregalerij van filosofische helden. Deze filosofen – meestal
mannen trouwens – hebben elk een rijk gevulde pagina met links naar leven
en werken. Natuurlijk is de ene held groter dan de andere en daarom ook
bekender: Erasmus en Spinoza steken er met kop en schouders boven uit. De
reeks begint met de middeleeuwse filosoof-theoloog Siger van Brabant
en de humanist Rodolphus
Agricola en loopt door tot de recenste toevoeging, Daan Roovers.
Roovers is op dit moment (27 november 2019) ‘Denker des Vaderlands’. Wie
de pagina ‘Over de themarubriek Filosofie’ bezoekt vindt ook nog
verwijzingen naar organisaties, opleidingen en tijdschriften. Zie Nederlandse
filosofie op de website van de Koninklijke Bibliotheek.
|
Artificieel, niet intelligent en gevaarlijk?
Pokermachine’s winnen
het van ’s werelds beste spelers, telefoonstemmen klinken net als echt en
robots spreken. Artificiële intelligentie (AI) slaagt er steeds vaker in
complexe menselijke taken beter dan wie dan ook uit te voeren.
Wetenschappers maken het, ondernemers passen het handig toe en
enthousiastelingen bewonderen hen daarom, maar de Amerikaanse arts en
politiek filosoof Ronald W. Dworkin
is pessimistisch. Dworkin – een criticus van “de obsessie om geluk boven
al het andere te plaatsen” – wijdde er een essay aan. Vermenselijking
(humanisering) van AI is wel het grootste gevaar. Dit gebeurt onder andere
door het opplakken van labels die doorgaans aan mensen toebehoren:
activiteit, verstand en intuïtie, creativiteit, empathie en juridische
rechten. Het is een gevaarlijke illusie, meent Dworkin. Op die manier
wordt een fenomeen dat in de “big world” van business, politiek en
innovatieve uitvinding bestaat ook een bedreiging voor de “small world”,
waar mensen hun dagelijks leven leiden. Dworkins bijdrage verscheen op 8
oktober 2019 in het tijdschrift The
American Interest. Toevallig presenteerde staatssecretaris Mona
Keijzer op diezelfde dag het Strategisch
Actieplan voor Artificiële Intelligentie. Zie bijvoorbeeld slate.com voor
de actuele discussie rond AI.
|
Maand van de Filosofie 2019: ‘Ik stuntel dus ik
ben’
De mens is niet
volmaakt. Het praktische bewijs leverde de Griekse filosoof Thales van
Milete meer dan 2.500 jaar geleden, toen hij bij het bestuderen van de
sterren in een put viel. Door de bedenkers van de Maand van de Filosofie
2019 is Thales verkozen tot prototype van de gehele mensheid. Terwijl
fantasie en creativiteit de mens vooruit drijven om zijn wereld naar de
hand te zetten, wil dat laatste alsmaar niet lukken. De mens richt zich
op een doel, waarvoor hij allerhande zaken uit het oog verliest en waardoor
hij vaak praktisch en intellectueel faalt. Sociaal is de mens een al even
gebrekkig wezen. De bedenkers van de maand menen dat de stundelende mens
wellicht aan de basis kan staan van een nieuw mensbeeld. In april 2019
moet dat nieuw mensbeeld ontstaan. Voor het essay van de Maand van de
Filosofie Het leven als
tragikomedie en het programma zie de website.
Zie ook inhoud
– achterflap
van het essay.
|
Kinderboek voor de Maand van de Filosofie 2019
Op 9 maart 2019
verscheen het allereerste kinderboek voor de Maand van de Filosofie: Mijn
broer en ik van Abdelkader Benali. Zie de website
van de Maand van de Filosofie 2019.
|
De Socratesbeker 2019
De
Socrates-wisselbeker wordt ieder jaar uitgereikt aan de auteur van het
meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige
filosofieboek dat in het voorgaande jaar is verschenen. De winnaar werd
bekend gemaakt tijdens Avond van de Filosofie te Amsterdam. Zie de website van de Maand van de Filosofie 2019.
Winnaar waren Ad
Verbrugge, Jelle van Baardewijk en Govert Buijs met Het goede leven en de vrije markt: inhoud
– achterflap
Op de short-list
stonden ook:
– Gerben
Bakker en Gert Jan Geling: Over
politieke correctheid
– Alicja
Gescinska: Thuis in muziek
– Ben
Schomakers: Het begin van de
melancholie
– Paul
van Tongeren: Willen sterven.
|
Deel 4 van Foucaults
Geschiedenis van de seksualiteit
Een
opmerkelijk verschijning in de schappen was begin 2018 Les aveux de la chair, ofwel: ‘De
bekentenissen van het vlees’, van Michel Foucault.
Het is deel 4 van zijn Geschiedenis
van de seksualiteit, waarvan de eerste drie delen al in de jaren ’70
uitkwamen. Met de titel van dit vierde deel geeft Foucault een knipoog aan
de Bekentenissen van de
vroegchristelijke kerkvader Augustinus,
die in dit boek trouwens veel aandacht krijgt. Het denken van deze
kerkvader vormde en vormt nog steeds een belangrijk ingrediënt van de
westerse sexualiteitsbeleving. Nog dit jaar verschijnt de Nederlandse
vertaling van Les aveux de la chair.
Zie ook de (interessante) website van de HBO filosofiedocent Steven Dorrestijn.
|
Sinterklaasje kom maar
binnen...
Hij was weer in het
land en het Zwarte-Piet-debat eindigde op straat, in handgemeen. De
kwestie “Zwarte Piet” speelt al jaren, dus hebben bijvoorbeeld filosofen
en ethici al uitgebreid hun commentaar geleverd. Zou je denken! Toch is
er wel wat te vinden op het internet. Zo verscheen vorig jaar een
geschiedenis van de al 100 jaar oude Zwarte-Piet-kritiek. Jop Euwijk en
Frank Rensen lichtten een tipje van de sluier op rond hun boek De
identiteitscrisis van Zwarte Piet. Eind oktober 2018 drukte de Groene
Amsterdammer een interview af met Babah Tarawally over zijn recente
publicatie Gevangen in
zwart-wit-denken bij uitgeverij Ten Have. Daarin kwam Tarawally
uitgebreid te spreken over Zwarte Piet, zie inhoud
– achterflap. In dagblad Trouw
van zaterdag 17 november 2018 hebben enkele ‘zwarte denkers’ het er over
(onder hen Tarawally). Vreemd is ondertussen wel, dat vragen of een
zwarte Zwarte Piet discriminerend is of niet steeds weer reuring
veroorzaakt, terwijl terugkerend nieuws over bijvoorbeeld de feitelijke
arbeidsdiscriminatie van migranten tot weinig rumoer aanleiding geeft.
|
Karl Marx 200
‘Meesters van het
wantrouwen’, zo karakteriseerde de Franse filosoof Paul Ricœur de
vader van de psychoanalyse Sigmund Freud en
de Duitse filosofen Friedrich
Nietzsche en Karl Marx. Freud ontdekte dat mensen worden
voortgedreven door verborgen impulsen (seks) en Nietzsche plaatste dikke
vraagtekens bij hun morele oprechtheid – moraal was immers een
onderdrukkend machtsmiddel. Op zijn manier betwijfelde ook Karl Marx de
verhevenheid van de mens. Niet grootse filosofische ideeën bepaalden de
richting van de geschiedenis, stelde hij vast, maar, juist omgekeerd, de
ontwikkeling van de materiële omstandigheden waarin mensen leefden,
bepaalde de inhoud van hun denken. Zo zag Marx bijvoorbeeld het leven na
de dood als een idee waarmee mensen hun ellende accepteerden, terwijl de
reden voor die ellende onzichtbaar bleef: de onrechtvaardige manier
waarop arbeid in de samenleving georganiseerd was. Marx bekritiseerde het
spijkerharde kapitalisme van de 19de eeuw en heeft nog niet aan
actualiteit ingeboet. Naar aanleiding van zijn 200ste verjaardag op 5 mei
2018 verscheen bij VanTilt De Duitse
ideologie. I. Feuerbach en drie basisteksten van Karl Marx (zie inhoud
– achterflap
van dit boek) en bij Houtekiet Marx begrijpen. Een
actuele inschatting van zijn denken door Walter Weyns (inhoud – achterflap). Voor een overzicht van
recente publicaties, zie elders op deze website.
|
Technologische Revolutie
De Groene Amsterdammer is, zo lezen we op
de website, ‘sinds 1877 onafhankelijk baken van de vrijzinnige
meningsvorming op het gebied van politiek, maatschappij, cultuur en
literatuur’. Het is in elk geval het oudste en misschien wel het meest
interessante opinieweekblad van Nederland. Op 17 mei 2018 verscheen een
dubbeldikke toekomstspecial gewijd aan de kansen en mogelijkheden,
problemen en filosofische en ethische implicaties van de technologische
revolutie die wij thans meemaken. Zijn we op weg naar Aldous Huxley’s Brave New World? Gaat deze
revolutie ons gelukkig maken? Moet alles wat kan? En wat is een mens nog
als haar eigenschappen naar believen veranderbaar zijn? Lees het in De Groene Amsterdammer.
|
Is het liberalisme dood?
Liberalisme
wordt wel eens abstract, afstandelijk en rationalistisch, zelfs zielloos
genoemd. Recent heeft de Nederlands-Poolse politicoloog Jan Zielonka daar
enkele nieuwe bezwaren aan toegevoegd. Het liberalisme – links en rechts
– ontbeert gezonde zelfkritiek en heeft daarom geen goed antwoord op de
populistische klimaatswisseling in de politiek, waarvoor het bovendien
zelf in belangrijke mate schuld draagt. Zielonka schreef het in februari
2018 verschenen essay Counter-Revolution.
Liberal Europe in Retreat waarin hij pleit voor een vernieuwd en
sterk liberalisme. Op 14 maart 2018 gingen Oxford professor Jan Zielonka,
oud-politicus Frits Bolkestein, UvA-docenten Matthijs Lok en Luiza
Bialasiewicz met elkaar in gesprek. Het was een debat met interessante
aanzetten. Voor een indruk van Zielonka’s essay, zie Social Europe.
|
Foute filosofen #2
Al
eerder is op deze pagina de kwestie ‘foute filosofen’ besproken. Dit
gebeurde in 2014 na de publicatie van de Zwarte Schriften van filosoof Martin Heidegger (†1976), wiens naziverleden ter discussie
stond. Destijds schreef Mathew Sharp in The
Conversation over een ‘continuing legacy of misrepresentations of his
life and work begun long ago by Heidegger himself and his estate.’ Met een publicatie van de Duitse
filosoof Sidonie Kellerer in de Franse krant Le Monde van 26 oktober 2017 gaat
de discussie verder. Heidegger, zo blijkt nu, was van 1934 tot juli 1942
lid van een rechtsfilosofische commissie die streed tegen ‘onduitse dogma’s’
en voor ‘een recht van heersers’ gebouwd op ‘de eenheid en reinheid van
het Duitse mensdom...in het recht en het Führerprincipe’. Prominente
leden waren voorzitter Hans Frank, bijgenaamd ‘de slachter van Polen’;
nazi-ideoloog Alfred Rosenberg; en jurist-filosoof Carl Schmitt. Het blote feit had Victor Farías al in 1987 aan het licht gebracht, maar hij
dacht dat Heidegger al in 1936 genoeg had van dit commissiewerk.
Diepergravend onderzoek toont nu dat het anders zit; nader onderzoek
lijkt gewenst. Zie ook Religions-Philosophischen
Salon.
|
Zen en de Kunst van het Motoronderhoud
Robert M. Pirsig, auteur van de jaren ’70 bestseller
Zen en de Kunst van het
Motoronderhoud, is op 24 april 2017 overleden. Zijn eerste en
grootste roman was een road-boek en een filosofische vertelling in een.
Met Jack Kerouacs On the Road
deelt Zen het motief van “op
reis jezelf ontdekken”, wat bij Pirsig gebeurt tijdens een motortrip door
de Verenigde Staten. Filosofisch laat Zen
zich lezen als een onderzoek naar kwaliteit: “het mysterieuze, innerlijke
doel van ieder creatief mens”, aldus Pirsig. Het gaat dus om kwaliteit
met de grote “K”. Die focus op Kwaliteit – het schone – moet voorkomen
dat het goede (emotie, ethiek) uitgespeeld wordt tegen het ware (ratio,
waarheid) of omgekeerd. Romantiek noch Verlichting mogen de overhand
krijgen. In De Groene Amsterdammer
(3 mei 2017) heeft Dirk Bezemer het overlijden van Pirsig op 88-jarige
leeftijd aangegrepen om de actualiteit van Zen te onderstrepen. Bezemer schreef de column “Wat is geluk?” – een even beknopte als handzame
inleiding op een mooie, soms niet zo gemakkelijke filosofische roman.
|
Broos denken
Mensen moeten zich
geen dikke huid aanmeten. Daardoor maken ze zich niet alleen onkwetsbaar
maar ook gevoelloos voor het leven. En kwetsbaarheid zelf moet niet
worden omgezet in iets anders, iets krachtigs, maar worden ervaren. Aldus
universiteitsdocent Awee Prins in de Volkskrant van 24 december
2016. In de woorden van
Prins klinkt dat zo: ‘Wij zijn permanent in een krampachtige strijd
verwikkeld tegen de eindigheid. Dat is heilloos. Er is alleen de broze
alledaagsheid: laten we die omhelzen. Het gaat niet om zegevieren, het
gaat om dulden.’ Verveling is het
filosofische thema waarmee Prins een aantal jaren geleden ruimere
bekendheid verwierf, maar waaraan hij nu een nieuwe draai geeft. Niet zo
heel opmerkelijk wanneer je bedenkt dat vervelen eigenlijk ‘te veel worden’ betekent. Iets wordt je
teveel, dus je wilt eraan ontsnappen. Dat ontsnappen – de strijd tegen de
eindigheid van het leven, aldus Prins – is de bron van het utopisch
denken. En daaraan moet je niet toegeven . Aan dit
niet-langer-willen-ontsnappen heeft Prins een nieuw, nog te verschijnen
boek gewijd: Broos denken.
|
Geëngageerde kunst?
‘Slachtofferporno’,
zo omschreef de Amerikaanse kunstenaar Sean Capone nieuw werk van zijn
wereldberoemde collega uit China Ai Weiwei. Aanleiding voor Capone’s kritiek was de
afbeelding rechts. Hier ligt Ai Weiwei in dezelfde houding als de
Syrische peuter Alan Kurdi die vorig jaar dood op een strand in Turkije
aanspoelde. Zoiets roept inderdaad de vraag op hoe je artistiek
verantwoord bijvoorbeeld politiek geladen kwesties zichtbaar kunt maken
en bovendien je publiek in beweging zetten? Dit is nog niet zo
gemakkelijk, maar in het recent verschenen De navel van Daphne (inhoud – achterflap) doet Maarten Doorman een poging. Deze
filosoof onderzoekt hoe engagement en kunst kunnen samengaan en
tegelijkertijd een overtuigende boodschap meegeven. Daarbij is het boek
een uitdagend pleidooi voor Doormans openingsstatement: ‘Het Rijksmuseum
moet dicht.’ Voor de gewraakte foto en commentaar, lees de Volkskrant van 2 februari 2016. Ai Weiwei die
in 2015 China verliet probeert de wereldwijde vluchtelingencrisis onder
andere in foto’s te vangen: tot 7 december 2016 loopt zijn
tentoonstelling #SafePassage in het FOAM in Amsterdam.
|
Utopia
Binnenkort is het 500
jaar geleden dat Thomas More’s relaas over de fictieve, ideale
samenleving Utopia in druk
verscheen. Dit verhaal over een eiland, waar mensen volgens voor die tijd
soms relatief losse maar onbuigbare regels samenleefden, kwam in december
1516 van de pers. Utopia leende
daarna zijn naam aan een manier van denken die op absolute en daarom ook
onverbiddelijke wijze de maatschappij vorm wil geven. Natuurlijk is dit
utopisch denken ouder dan More. De Griekse filosoof Plato (+347 v.Chr.) beschreef al in De Staat zijn ideale samenleving, waar denkers het
hoogst staan, gevolgd door strijders en onderaan de doeners die met hun
handen werken. En omdat filosofen zich bezig houden met geestelijke,
rationele dingen bezetten zij de top van de maatschappelijke piramide en
geven er onweersproken leiding aan. Het Utopia jubileum vormt de
aanleiding voor een kleine vloedgolf aan vertalingen en studies – de
meeste moeten nog verschijnen, zie de rubriek Nieuwe boeken van deze website. Ook worden verschillende
symposia georganiseerd. Filosoof Hans Achterhuis, die veel over de utopie heeft geschreven, werd twee jaar geleden
geïnterviewd door De Correspondent. Aan de hand van het vrije markt
denken legt Achterhuis uit waarom hij wars is van utopieën.
|
‘Bureaucratie is een inktvis’: Socratesbeker 2016
Winnaar
van de Socratesbeker is René ten Bos met zijn studie Bureaucratie is een inktvis. De jury, Peter-Paul Verbeek,
Anna Luyten, Elma Drayer en Florentijn van Rootselaar gaven de volgende
toelichting: ‘Als een beest gaat de auteur de thematiek van het boek te
lijf... Het is een boek dat gekenmerkt wordt door schoonheid en
lelijkheid tegelijk. Prachtige, welbespraakte en gedegen analyses gaan
hand in hand met verontrusting over de minder fraaie kanten van onze
maatschappij en cultuur.’ Precies 2415 jaar nadat Socrates van de
gifbeker dronk, krijgt René ten Bos – zie fotootje – de Socratesbeker en
een geldbedrag van vierentwintighondervijftien euro. Deze prijs wordt
jaarlijks uitgereikt aan de auteur van het meest urgente, oorspronkelijke
en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek uit het voorafgaande jaar.
Erno Eskens’ Een beestachtige
geschiedenis van de filosofie: inhoud – achterflap ontving
de publieksprijs. Uitreiking
van de prijzen vond plaats op 15 april 2016.
|
Socrateswisselbeker 2016 of: waar zijn de
vrouwelijke filosofen?
De
vier vrouwelijke redacteuren van Filosofie
Magazine hebben de aanstaande uitreiking van de Socrateswisselbeker
2016 aangegrepen om de absentie van vrouwen in het publieke debat onder
de aandacht te brengen (zie Manifest en dagblad Trouw van 25-2-2016). ‘Vrouwenstilte’ noemen ze
die afwezigheid. Kijken we op deze website naar de in 2016 verschenen
boektitels (rubriek Nieuwe boeken), dan lijken Sophie van Balen,
Alexandra van Ditmars, Nele Goutier en Lianne Tijhaar iets op het spoor.
De ongeveer 25 nederlandstalige boeken zijn op één na alle door mannen
geschreven. De bundel Doordenken
doorwerken. Intercultureel en ecosociaal denken en doen bevat
namelijk bijdragen van vrouwelijke auteurs.
|
Wat is dan geweld?
‘We
ontlopen geweld niet door er niet over na te durven denken’, staat boven
een recent artikel van Ger Groot in dagblad Trouw (11-1-2016). Groot, filosoof van de
Erasmusuniversiteit, constateert dat Europa 70 jaar lang een zone van
pais en vree was en dat zo de misvatting kon ontstaan dat de toekomst met
overtuigingskracht alleen maakbaar is. Aan dat idee komt langzaam aan een
eind. Groot schetst daarbij een scherp contrast tussen goede bedoelingen
aan een kant en Realpolitik aan
de andere. Zo steunde Europa de op zich sympathieke revoluties in het
Midden-Oosten, die echter eindigden in grof geweld. Daar tegenover wijst
Groot op een voorstel, ook in Trouw,
om op hoge zee op bootvluchtelingen te schieten als remedie voor ons
migrantenprobleem. Maar is het wel zo duidelijk wat geweld is? Hier
volgen enkele minder voor hand liggende voorbeelden...
– De
wereld en mensen om je heen aan jouw manier van denken onderwerpen is hen
geweld aandoen (Emmanuel Levinas).
–
Taal is gewelddadig omdat die unieke, individuele fenomenen en
gebeurtenissen tot iets algemeen begrijpelijk maakt, zo ook de wetten die
wij onszelf opleggen en het overtreden ervan (Jacques Derrida).
–
Autoriteit is uitgesteld geweld (Paul Verhaeghe), wat je bijvoorbeeld pas merkt als je tot
dan toe toffe baas je ontslaat en bij de rechter gelijk krijgt ook.
– Ook
in dit rijtje: opvoeden. De neiging tot niksen en prutsen in het kind
wordt stevig de kop ingedrukt, ander talent juist gecultiveerd. Folteren
om iemand op het pad van de waarheid te brengen is de meest extreme
variant daarvan (Cornelis Verhoeven).
–
Oorlog is vanzelfsprekend gewelddadig, maar kan – wie denkt daaraan? –
ook uitdagend zijn (Ernst Jünger).
|
Verlanglijstje voor Sinterklaas/de Kerstman
Welke filosofieboeken mogen niet ontbreken op
Pakjesavond of onder de Kerstboom? In willekeurige volgorde en op een pagina
hebben de redacteurs van filosofie-online.nl enkele suggesties bij elkaar
gezet. Naar het verlanglijstje.
|
De taak van filosofen
Het is
‘tijd om afscheid te nemen van een boel onzin’, vertelde Herman de Regt
onlangs in dagblad Trouw (6-8-2015). Volgens de Tilburgse
universiteitsdocent leeft bij veel mensen de misvatting dat filosofen de
zin van het leven moeten opsporen – wat de Regt de levenskunstfilosofen
verwijt. Die ‘doen alsof er geen 2000 jaar aan wetenschappelijke
ontdekkingen is geweest.’ Filosofen houden zich daar beter verre van, zo
de Regt. Zij moeten mensen helpen beter na te denken en beweringen op hun
juistheid te toetsen, bijvoorbeeld rechters en artsen die (natuurlijk)
hun vak goed moeten verstaan. De Regt plaatst daar tegenover het blad Happinez als voorbeeld van zinzoekende
ontsporing. Toch is het contrast dat de Tilburger oproept vager
(ingewikkelder) dan lijkt. Zijn de wetenschappelijk onderbouwde ideeën
over de wereld waarin we leven (wereldbeeld), waarover de Regt het wil
hebben, altijd zo vanzelfsprekend? Neem de arts en de rechter als voorbeeld.
Gezond(heid) of menswaardig bestaan blijken in de filosofische praktijk
tamelijk dubbelzinnige concepten, waarover artsen en patiënten
hardgrondig van mening kunnen verschillen. Onderzoek, schuldvraag,
strafbaarheid, strafvordering en straftoemeting bij de rechter zijn óók
een kwestie van traditie, maatschappelijke en politieke overtuigingen,
overtuigingskracht en (res)sentiment.
|
Buridans ezel – vergeten grootsheid
Was
het niet vanwege zijn ezel – in werkelijkheid een hond – dan was filosoof
Jean Buridan een obscure middeleeuwer gebleven.
Filosofiehistorici dachten zelfs tot nog niet zo lang geleden dat zijn
ezel een fabeltje was, zo onbekend waren ze met Buridans geschriften. Ze
worden nu bij uitgeverij Brill uitgegeven en binnenkort komen deel I en II uit van het commentaar op
Aristoteles’ Over de hemelen.
En met goede reden. De veertiende-eeuwse Fransman was feitelijk de
belangrijkste denker van zijn tijd. In The Copernican Revolution oordeelde wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn dat Buridan met zijn kritiek op de
Aristotelische bewegingsleer Copernicus’ heliocentrische kosmologie
mogelijk gemaakt had. De idee voor zijn hond ontleende Buridan aan
Aristoteles, die op retorische wijze een argument tegen het geocentrische
wereldbeeld wilde ontkrachten. Buridan zet zijn hond op gelijke afstand
van een bak water en een bak voer, maar daarop kan het arme beest niet
beslissen of hij eerst moet drinken of eten en sterft van honger en
dorst. De ezel – volgens blogger Stan Verdult voor het eerst door Spinoza genoemd
– wilde Buridans idee van de wils(on)vrijheid belachelijk maken. De mens
moest, volgens de Parijse professor, eerst een goede reden hebben om te
doen wat hij of zij wilde en zolang die kennis ontbrak, moest iemand zijn
daad uitstellen (...en sterven). Zie Google Books voor Buridans ezel in
historische context met een wat hoekige Franse vertaling.
|
Ongelijkheid
Zijn mensen allemaal hetzelfde of ieder op zichzelf uniek?
En waar komen de verschillen dan vandaan? Mogen aangeboren verschillen
(organisatie- en motivatietalent, sociale vaardigheid of commercieel
inzicht) zich bijvoorbeeld vertalen in zeer uiteenlopende financiële
beloning. Moet een creatieveling beter worden beloond dan iemand die
geestdodend saai werk moet doen? Is sekse nog wel een relevante categorie
om verschillen tussen mensen te beschrijven? Wanneer is ongelijkheid
onrechtvaardig? Is gelijkheid altijd nastrevenswaardig? Wat is normaal?
Wordt het gelijkheidstreven niet voortgedreven door naijver en jaloezie?
Leidt democratisch egalitarisme misschien tot een volgzame, politiek-correcte, grijze en
genivelleerde massamens? Hoe kunnen we ongelijkheden het beste aanpakken
en welke verdienen de eerste aandacht? Tijdens de Filosofie Nacht op 17
april 2015 buigen meer dan veertig denkers in het het Amsterdamse
‘Pakhuis de Zwijger’ over deze en andere kwesties. Ze doen dat in de vorm
van lezingen, workshops, debatten en interviews onderzoeken denkers en
publiek de betekenis van ongelijkheden in ons huidige bestaan. Zie de website van
filosofie.nl.
|
‘Tien
geboden voor de wetgever’
Redelijke verwachting, vooruitzien, openbaarheid en
duurzaamheid zijn enkele regels uit de decaloog die door auteur Willem Witteveen in De wet als kunstwerk aan de orde
worden gesteld. Het is een bijzonder boek. Allereerst door de insteek
waarmee deze ‘andere filosofie van het recht’ de wetgever te hulp wil
komen. Wetten zijn volgens de op 17 juli 2014 overleden hoogleraar en
Eerste-Kamerlid geen eeuwige oplossingen voor maatschappelijke problemen
maar een kunstwerk, dat ‘aandacht, onderhoud en vakmanschap’ nodig heeft.
In dit verband wijst Witteveen erop dat door de grote aandacht voor
mensenrechten en de rol van de rechter het nadenken over wetgeving is
verwaarloosd. Dit laatste staat dus bij Witteveen centraal. Levendig en
helder bespreekt hij zijn ‘tien geboden’, terwijl ook actuele vragen als
overheidsregelgeving en de toekomst van de welvaartsstaat aan bod komen.
Daarbij treden filosofen, enkele theologen én schrijvers, bijvoorbeeld
Frans Kafka en George Orwell, als gesprekspartners op. Zijn lezers
schotelt Witteveen geen droge rechtsgeschiedenis voor, maar indringende
en grondige beschouwingen rond de criteria waaraan een goede wetgever
zich zou moeten houden. Het boek richt zich daarbij op een breder publiek
dan juristen. Wie geïnteresseerd is in vragen rond goed samenleven zal er
iets van zijn gading vinden. De wet
als kunstwerk verschijnt postuum. Witteveen was een van de
inzittenden van MH17 die boven Oekraïne werd neergeschoten. Hij laat een
indrukwekkend en boeiend boek achter. Hieraan werden negenenveertig
afbeeldingen toegevoegd van collages en schilderijen die de auteur in
recente jaren maakte. Voor inhoud
en omslagtekst, zie inhoud
– achterflap.
|
Filosofie didactiseren
Ingewikkelde zaken eenvoudig uitleggen is niet gemakkelijk, zeker
niet bij filosofische thema’s. Vroeger of later moet iedere uitlegger bochten
afsnijden om zijn doel te bereiken: hij is immers de boodschapper van...
en niet de filosoof zelf. Ook kan hij zich niet beperken tot het zonder
commentaar voorlezen van de grote filosofen... Sommige interpretatoren
zijn huiverig voor didactisch plak- en knipwerk en blijven liever zo
dicht mogelijk bij de bron, waardoor die soms duister blijft. Anderen
vliegen flink uit de bocht en grossieren met simplismen. Kijk maar eens
op het internet. Toch zijn er geslaagde voorbeelden (die uiteraard het
origineel niet kunnen evenaren). Zo heeft de Groningse student Frederik
van Boven met behulp van schema’s met uitleg Plato’s Republiek
(Politeia) handzaam toegelicht. En dat heeft hij ook heel mooi gedaan.
Een ander voorbeeld is de welbekende Alain de Botton die
in een YouTube-filmpje
kort maar krachtig de kerngedachten van Martin Heidegger’s Zijn en tijd (Sein und Zeit)
neerzet.
Van 12 november t/m 1 december 2014 is er een tentoonstelling over
Plato’s Republiek in Groningen,
waar Plato’s tekst met behulp van infographics, audio en video wordt
toegelicht. Zie frederikboven.nl
|
Tractatus Logico-Philosophicus
Honderd jaar geleden begon de Eerste Wereldoorlog. Een
van de vele oorlogsvrijwilligers die daaraan deelnam was de
Oostenrijks-Britse filosoof Ludwig Wittgenstein (1889-1951). Eerst
vocht Wittgenstein als gewoon soldaat, dan als onderofficier en tenslotte
als ‘keizerlijk en koninklijk luitenant’ aan het Russische en Italiaanse
front. Daarbij bleek hij uitzonderlijk moedig. Maar terwijl Wittgenstein
dagelijks zijn leven waagde, begon hij aantekeningen te maken voor zijn
baanbrekende Tractatus
Logico-Philosophicus uit 1921. Dit boek vormde een belangrijke
inspiratiebron voor de zogenaamde ‘Wiener Kreis’, een groep Weense filosofen
die ten strijde trok voor natuurwetenschappelijke waarheid en
tegen metafysica en ideologie. Een opmerkelijke samenloop van
omstandigheden was dat Wittgenstein juist aan het begin van de oorlog een
fanatieke lezer van Lev Tolstoj’s Mijn kleine Evangelie was geworden en overwoog om monnik te
worden. Dit verklaart waarom het ‘Traktaat over de logische filosofie’
ook een mystieke inslag heeft. Voor de totstandkoming en invloed van het Tractatus, zie het recentste
nummer van Philosopy Now (juli-augustus
2014). Zie ook W. Baum, Wittgenstein im Ersten Weltkrieg.
Die „Geheimen Tagebücher“ und die Erfahrungen an der Front (1914-1918): inhoud – achterflap.
|
Michel Foucault
De meest geciteerde Franse filosoof is niet René
Descartes of Jean-Paul Sartre maar Michel Foucault die op 25 juni
2014 dertig jaar geleden aan AIDS is overleden. Met zijn inzichten over macht
en vrijheid heeft hij grote invloed gehad op filosofie en ethiek. Volgens
Foucault is macht sinds de middeleeuwen sterk veranderd. Vroeger was
macht die op mensen werd uitgeoefend zichtbaar, hiërarchisch en fysiek
gewelddadig. Tegenwoordig, meent Foucault, is macht vooral onzichtbaarder
geworden. Moderne machtsinstrumenten zijn onderwijs, lifestyle-bladen,
gebruiksaanwijzingen, verwachtingspatronen, sociale controle, etiquette
en mode. Ook zijn de straffen subtieler, bijvoorbeeld sociale uitsluiting,
spot, pesten of (verplichte) therapie. Het doel van de macht is echter
onveranderd: mensen aanpassen aan de maatschappelijke gemene deler.
Daarom ook vindt Foucault het een ernstige vergissing om in de mens een
autonome zelfbeschikker te zien. Mensen zijn tenslotte altijd het product
van disciplinerende machtsstructuren en een bonte lappendeken van aan
elkaar geknutselde ideeën over wat waar (normaal) is. Het wekt misschien
verwondering dat juist Foucault, die anonieme macht als thema had
gekozen, ook de vader van de levenskunstfilosofie is. Toch bestaat er een
verband. Juist omdat macht- en waarheidsstructuren zo dwingend zijn,
kunnen we helemaal niet spreken over wie of wat we echt zijn, laat staan er naar op zoek gaan. Wel moeten de
naar zelfinzicht zoekende levenskunstenaars bepalen wie ze binnen de
gegeven omstandigheden in vrijheid willen
of kunnen zijn. Foucault
spreekt hier over: ‘de ethiek van de zelfzorg als vrijheidspraktijk’ en
‘de vrijheid in praktijk brengen’. Dit is het werkterrein van de levenskunstenaar.
Voor meer informatie, zie bijvoorbeeld het meertalige Portail Michel Foucault en michel-foucault.com.
|
Maand van de Filosofie, thema
“techniek”
Onlangs verschenen enkele interessante boeken rond het thema
techniek.
– Kunstmatig
van nature van Jos de Mul: het
Essay van de Maand van de Filosofie (zie in de rechter kolom hiernaast)
– In Een stok om mee te denken
bundelde Coen Simon teksten van bekende filosofen over
technische artefacten als het schrift, vuur, geld, panopticon en
internet: inhoud – achterflap
– Een
nieuwe vertaling van het ingewikkelde maar belangrijke essay De vraag naar de techniek van Martin Heidegger, een van de invloedrijkste filosofen van de
vorige eeuw: inhoud – achterflap. De
Duitse filosoof concludeert dat de 20ste-eeuwse techniek een eenzijdige,
instrumentele bril is om naar de wereld te kijken. Ze stelt vragen als:
Hoe werkt het? Wat is het nut? Wat levert het mij op? Hoeveel kost het?
Dit is gevaarlijk, meent Heidegger, omdat deze blik alle andere manieren
van kijken dreigt te overheersen.
– Gelijktijdig verscheen een commentaar op
deze tekst: G. Visser, Heideggers
vraag naar de techniek: inhoud – achterflap
– Toegankelijker blijkt P.-P. Verbeek’s Op de vleugels van Icarus: inhoud – achterflap.
Techniek beïnvloedt de manier waarop we omgaan met onze wereld en hoe we
denken en vaker gebeurt dat op een manier die we helemaal niet hadden
voorzien of gewild, maar Verbeek meent dat je techniek kunt sturen en
verbeteren. Daarom is het belangrijk al bij het ontwerpen van nieuwe
technologie goed na te denken over ethiek, nut en noodzaak, bedoelde en
mogelijke gevolgen.
– Oswald Spengler, De mens en de techniek: inhoud – achterflap
– Bernard Stiegler, Per toeval filosoferen: inhoud – achterflap
|
Achtergronden bij het thema
techniek
Zie deze website voor links over techniekfilosofie en ethiek.nl.
|
Foute filosofen
De
joden hebben een ‘begaafdheid’ voor het ‘berekenende’, noteerde de Duitse
filosoof Martin Heidegger aan het begin van de Tweede
Wereldoorlog in een aantekenschrift. Eind december 2013 verscheen in de
Duitse kwaliteitskrant die Zeit een bijdrage over de zogenaamde Zwarte Schriften – Heideggers
aantekenboeken die op 13 maart 2014 in druk zijn verschenen. Redacteur
Peter Trawny meende dat ze zó veel zorgwekkende anti-semitische
uitspraken bevatten, dat het hem beter leek om enkele kenners vooraf te
informeren. En die lekten het naar buiten. Het was niet de eerste keer
dat het thema ‘Heidegger en de joden’ tot discussies leidde. Wat
Heidegger zelf betreft, staat buiten kijf dat hij een poos een
enthousiaste nazi was en in de Führer Adolf Hitler een verlosser zag.
Naar het schijnt, heeft Heidegger zelfs enige tijd gehengeld naar de
functie van ‘chef-ideoloog’ van de nazi-beweging. Zijn verdedigers
benadrukken steeds weer dat dit een bevlieging was of dat bepaalde ideeën
kwalitatief heel anders zijn dan dat wat ze lijken en dat Heideggers
anti-semitisme iets was wat je wel vaker bij ontwikkelde mensen in die
tijd kon horen. En nu weer opnieuw, zie bijvoorbeeld de website van Filosofie Magazine. Daar noemt filosofe Veronica
Vasterling de met regelmaat terugkerende discussies rond Heidegger ‘de
filosofische variant van de Holocaust Kitsch in de filmwereld.’
Hoe fout
moet een filosoof zijn, voordat hij van een bijsluiter wordt voorzien? En
bestaat er helemaal geen verband tussen, zeg maar, het nadenken van een
filosoof over de tijd waarin zij leeft en haar abstracte, diepe,
filosofische ideeën? Of misschien toch wel. Het ‘berekenende’ waar
Heidegger over schrijft, betekent in het dagelijkse taalgebruik mogelijk
zoiets als handig in zaken,
maar in Heideggers filosofie klinkt het anders, meer als begaafdheid voor het verval van de
westerse beschaving of wat polemischer: de jood is schuld aan alles. Of gaat die conclusie
uiteindelijk een brug te ver?
|
Zin in het leven
‘...het
leven heeft echt wel zin’, schreef NRC
Handelsblad op 10 februari 2014 onder verwijzing naar psychologen
Samantha Heintzelman en Laura King. In hun recente artikel ‘Life is Pretty Meaningful’ betogen de Amerikaanse onderzoekers
dat opgewekte mensen bijvoorbeeld beter af zijn, omdat ze zich meer
verbonden voelen met andere mensen en daardoor gelukkiger. Vaste patronen
geven geluk: relaties, kennissen, de opeenvolging van de seizoenen,
ontmoetingen. Uiteindelijk blijkt 84 tot 95 procent van Heintzelman en
Kings proefpersonen min of meer gelukkig, inbegrepen alcohol- en
drugsverslaafden. Of hun bewering steek houdt dat het leven ‘vanuit een
existentialistisch perspectief geen enkele zin heeft’, lijkt meer iets
voor filosofen. Iemand als Bertrand Russell zag het althans als een taak van de
filosofie om ‘the everyday value of philosophy’ te bewijzen.
|
Filosofie Magazine op tablet
Sinds
begin dit jaar is het altijd interessante tijdschrift Filosofie Magazine ook op tablet
verkrijgbaar (Android en Apple). Voor abonnees gratis. Anders € 5,99 per
exemplaar. Zie de website van Filosofie Magazine. Dit geldt niet voor het tijdschrift Filosofie, waarvan u de actuele inhoudsopgave op deze website kunt vinden. Filosofie heeft een digitaal archief voor abonnees.
|
De G8 van de filosofie:
“Vooruitgang”
Wat
topconferenties zijn voor staatshoofden en wetenschappers wordt deze G8 voor
de filosofie. Groot verschil: daar waar anderen achter gesloten deuren
vergaderen, kan het publiek op 18 april 2014 bij de G8 aanschuiven. Op
voorspraak van “investeerders”, die financieel bijdroegen, kwam het
volgende lijstje tot stand: Peter Sloterdijk, John Gray, Chantal Mouffe, Zygmunt Bauman, Benjamin Barber, Markus Gabriel, Damon Young en Achille Mbembe. Het gekozen thema “vooruitgang”, dat wordt
toegespitst op Nederland, zal de tongen zeker in beroering brengen. Zo
staat er naast de eerder optimistische Bauman de misantropische Gray, die
de mens voor een evolutionair ongeluk aanziet. Ook de
leeftijdsverschillen zijn behoorlijk en die zullen zeker doorklinken:
Bauman wordt 89 – Gabriel is net 32. Op 18 april 2014 vind de G8 plaats
in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Organisatoren zijn: Filosofie Magazine, Human en
Hivos. Zie de website van Filosofie Magazine voor meer informatie. Toegangskaarten
zijn niet meer beschikbaar.
|
Erasmusprijs 2013: Jürgen Habermas
Jürgen Habermas ontvangt morgen 6 november de Erasmusprijs
2013. De Duitse filosoof krijgt deze prijs voor zijn bijdrage tot het
denken op het “grensvlak van sociologie, filosofie en politiek”, waarbij
“de democratie en de betrokkenheid van de burgers centraal” staan, aldus
de jury. Jürgen Habermas (1929) “is scherp en
kritisch in zijn politieke analyses maar tegelijkertijd optimistisch over
de toekomst van een democratisch Europa. Hij gelooft in het belang van
het debat, in de ratio als drijfveer voor de politiek, en in de
gelijkheid van mensen. Met zijn humanistische denktrant en betrokkenheid
bij de toekomst van Europa belichaamt hij de Erasmiaanse waarden die de
Stichting graag uitdraagt.” Wie iets van of over Habermas wil lezen kan
tegen gelegenheidskorting bij uitgeverij Klement enkele
titels bestellen. Uitgeverij Boom komt met een nieuw boek van de
gelauwerde filosoof: Een toekomst
voor Europa.
|
Gerrit Komrij’s laatste gedicht: Erasmus
Over Desiderius Erasmus gaat het laatste gedicht van de in 2012
overleden schrijver-dichter Gerrit Komrij die de tegendraadsheid prijst van de
16de-eeuwse humanist. Erasmus ziet wit waar alle andere mensen ‘zwart
zien’. Tegelijkertijd spreekt de gewezen ‘dichter des vaderlands’
(2000-2004) over het gevaar dat alle contrasten uit het leven verdwijnen
en voortaan alleen de kleur grijs de overhand heeft: ‘Dan raakt de wereld
leeg. Ik zou bevriezen’, besluit Komrij. Het gedicht stond op 28 oktober
2013 in NRC Handelsblad. Druk
op de volgende link voor het krantenartikel in pdf.
|
Een groene Spinoza?
Wat
kunnen we leren over duurzaamheid wanneer we bij Benedictus de Spinoza te rade gaan? Tenslotte was voor
Spinoza ‘God ofwel de Natuur’ de werkelijke maat der dingen. Heeft Spinoza
ons iets te vertellen over de verduurzaming van onze economie, van
transport, van energie-, voedsel- en industriële productie? Tijdens de Spinozadag 2013 komen deze en andere vragen aan bod.
De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Theo Loevendie. Hij geeft een voorproefje van zijn Spinoza
Opera die op 11 oktober 2014 in première gaat. Tijd en plaats: zondag 24
november 2013 van 11.30 tot ca. 15.45 in Paradiso, Amsterdam. Kosten
€ 15. Studenten betalen € 10.
|
4de Nacht van de Rechtsstaat
De
Nederlandse Grondwet viert in maart 2014 zijn tweehonderdste verjaardag.
Politici, wetenschappers, journalisten en betrokken burgers gaan daarom
tijdens de Nacht van de Rechtsstaat in gesprek over de betekenis en
huidige staat van de grondwet. Is die wel klaar voor de 21ste eeuw? Hoe
moeten de afweging tussen verschillende, soms botsende grondrechten
uitvallen? Moet de grondwet uitdrukkelijk verwijzen naar het Nederlandse
volk en de democratische rechtsstaat? Is de huidige grondwet voldoende
afgestemd op de digitale revolutie? Kortom, hoe staat onze Grondwet na
200 jaar trouwe dienst er voor? Speciale gast is dit jaar Michael Ignatieff. Tijd en plaats: vrijdag 22 november 2013
van 20.00 tot 01.00 uur in Felix Meritis, Amsterdam. Kosten: € 10.
Studenten betalen € 7,50.
|
Bescheidenheid siert
de filosoof
De
92-jarige Eddy van Drooge uit Hoogeveen behaalde afgelopen vrijdag 27
september 2013 haar bachelordiploma filosofie. Uiteraard was dit een
goede gelegenheid voor het journaille om uit te rukken voor een human
interest-verhaal, maar de pers kwam van een koude kermis thuis. De
deeltijdstudente van de Rijksuniversiteit Groningen meende dat een
bachelor geen reden voor een interview kon zijn. Drooge, een
gepensioneerde psychologe, gaat nu verder met haar masterstudie die ze
over twee jaar hoopt af te ronden. Volgens haar universiteit is ze de
oudste bachelorstudent ooit. Zie bijvoorbeeld filosofie.nl (1 oktober 2013).
|
Filosofen buiten spel
De
publieke rol van de intellectueel is uitgespeeld, meent de Belgische
filosofe Tinneke Beekman in een blog van dagblad De Morgen. Dit hebben de filosofen met name
aan zichzelf te danken en dan vooral aan de postmoderne collega’s met hun
onheldere betogen. Ook politieke correctheid is er debet aan. Andere
redenen zijn filosofische afkeer van de politiek of juist het verlangen
eenzijdig te bepalen wat politiek is en wat niet (zo wordt Beekmans
verwijzing naar Luuk van Middelaar hier samengevat). Samen met de
reacties op Beekmans vormt haar hartenkreet een mooie aanleiding om door
te denken. Een interview met de filosofe verscheen op filosofie.nl (21 augustus 2013). Politieke
correctheid wordt ook het initiatief Werkelijkheid in Perspectief (tegen het ‘intellectuele
conformisme’) verweten. Een criticus in The Post Online schreef in juni 2013 dat bijvoorbeeld een
discussie tegen God en voor het humanisme alleen nog in Apeldoorn tot
enige reuring leidt. In tijdschrift Vrij Nederland is die kritiek onlangs opnieuw
aangeblazen. Trouwens, Dagblad Trouw bracht op 1 september een
interessant opiniestuk. Daarin noemt de auteur het becommentariëren van
de actualiteit door filosofen ‘een perverse situatie, waaruit ze snel
bevrijd moeten worden’.
|
Diderot: ‘De neef van Rameau’
‘Werkelijk, dat wat u
de pantomime der bedelaars noemt, zorgt ervoor dat de wereld ronddraait’,
schreef filosoof Denis Diderot in De neef van Rameau. In dit meesterwerk liet de op 1 augustus
1784 gestorven gangmaker van de Franse Verlichting een filosoof
discussiëren met de neef van de componist Rameau. Deze neef blijkt een intelligente maar
cynische nietsnut, een principeloze materialist die leeft op de
portemonnee van weldoeners, wiens ego’s hij streelt als tegenprestatie.
Volgens hem is het beter om subliem in het kwaad te zijn. Mensen spugen
immers op een gauwdief maar waarderen de schurk-uit-een-stuk, die met
zijn wreedheid angst inboezemt en met zijn overmoed verbazing wekt.
[Marokkaans straatboefje versus Willem Holleeder!] Tegenover de neef
staat een naamloze filosoof die in deugdzaamheid, principes en
maatschappelijke vooruitgang gelooft. Maar uiteindelijk moet ook hij
toegeven dat iedereen – filosofen uitgezonderd – zijn tekortkomingen bij
iemand of ergens anders aanvult door te bedelen om liefde, waardering,
beloning of hulp. Wolfgang von Goethe noemde Rameaus Neffe een ‘bominslag’ en Georg Hegel zag in hem een voorbeeld van
zelfvervreemding. In de Geschiedenis
van de waanzin (1972/III) ging Michel Foucault uitgebreid op de neef in, die trouwens
weinig Verlichtingsoptimisme uitstraalt. Op 5 oktober 2013 is het 300
jaar geleden dat Diderot werd geboren.
|
Loopbaanprijs
De Belgische
filosoof Johan Braeckman ontving op 8 juli 2013 de
Loopbaanprijs van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor
Wetenschappen en Kunsten. De prijs is bedoeld voor mensen die op een
bevattelijke manier communiceren over hun wetenschapsdomein, bijvoorbeeld
op tv bij Man bijt hond (zie
afbeelding). ‘Vooral zijn initiatieven om de evolutietheorie voor een
groot publiek te verklaren en te vergelijken met stromingen als het
creationisme werden door de jury geapprecieerd.’ Zie de website van de KVAB en filosofie.nl. Recent verscheen van Braeckman een
mooi portret van Jean-Baptiste de Lamarck (1744-1829): ‘De eerste
evolutiebioloog’ in het interessante Fascinerend
leven. Markante figuren en ideeën uit de geschiedenis van de biologie.
Zie inhoud
– achterflap.
|
Van zelfkennis tot narcisme
Een week lang televisie
over het ego op Holland Doc 24 van zaterdag 25 mei tot en met vrijdag 31
mei 2013. Hoe presenteer je jezelf? Hoe positief is je zelfbeeld? Hoe
blaas je dat ego weer op als het teveel is gekrompen? Hoe belangrijk vind
je wat anderen van je denken? En wie ben je eigenlijk? Naar aanleiding
van de Week van het ego,
georganiseerd door het platform Wetenschap 24,
zendt Holland Doc 24 in
en rond de week van 25 tot en met 31 mei een reeks documentaires en
series uit over identiteit, zelfkennis en existentiële twijfels. Een
greep uit het aanbod: Valentijn
over een jongen die werd geboren in een meisjeslichaam en de serie Status Anxiety van Alain de Botton, waarin het gras bij de buren altijd
groener is. In de achtdelige serie Dus
ik ben vraagt filosofe Stine Jensen zich af wie we zijn en de Engelse filmmaker
David Bond laat in het docudrama Erasing David (2010) zien hoezeer gangbare ideeën over
privacy achterhaald zijn.
|
Spinoza’s drukker ontmaskerd
Van Spinoza’s
hoofdwerken – de Tractatus
theologico-politicus uit 1670 en de Ethica uit 1677 – was tot nu toe onbekend wie de drukker was.
Een vergelijking echter van versierde drukletters en ornamenten gaf
studenten boekwetenschap Trude Dijkstra en Rindert Jagersma de sleutel
tot dit raadsel. Zij concludeerden dat achter het drukkerspseudoniem
Henricus Künrath uit Hamburg de Amsterdammer Israël de Paul (1630-1680)
schuilgaat. Deze interessante ontdekking maakt iets zichtbaar van
Spinoza’s netwerk. In het geval van Baruch de Spinoza (1632-1677) was deze geheimdoenerij niet
zonder reden,w ant Spinoza hield er inzake religie, bijbel en politieke
ordening nogal afwijkende meningen op na. En hoewel er in Nederland een
toleranter intellectueel klimaat heerste dan in veel omringende landen,
werden boeken regelmatig verboden of zelfs verbrand, auteurs en drukkers
vervolgd, hetzij door stadsbesturen, hetzij door een hogere overheid. Wie
de constante stroom Spinozaliteratuur in ogenschouw neemt kan zich alleen
maar verbazen, dat er nog altijd vondsten als deze worden gedaan. Het
Belgisch tijdschrift Knack stond er uitgebreid bij stil. Zie ook het
uitvoerige Weblog over Spinoza, Spinozisme en
Spinozana.
|
Denker des Vaderlands
Dit is tot 23 mei
2013 Hans Achterhuis. Op die dag namelijk gaat Achterhuis
het stokje doorgeven aan René Gude (zie foto). In de Aula van het Utrechtse
Academiegebouw (naast de Domtoren) zullen beide denkers met elkaar het
gesprek aangaan. Welke onderwerpen verdienen de komende twee jaar de
aandacht van de nieuwe Denker des Vaderlands? Heeft Achterhuis nog een
boodschap voor zijn opvolger? Tijdens een heuse balkonscene zal
Achterhuis in elk geval ’n laatste gedachte meegeven aan het publiek. Ook
Gude geeft er zijn visitekaartje af. De feestelijke overdracht wordt
georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met uitgeverij Lemniscaat,
dagblad Trouw en de Internationale School voor
Wijsbegeerte
(ISvW). Zie ook de website Denker des Vaderlands en Filosofie Magazine met enkele videoclips met René
Gude. De plechtigheid begint om 20.00 uur en duurt tot 22.00 uur.
|
‘Hoe raakt de mensheid uitgeroeid?’
Het einde van de
mensheid is traditioneel meer het terrein van theologen dan van
filosofen, maar misschien gaat dat veranderen nu concrete gevaren aan de
horizon opdoemen. Zo vraagt journalist Sean Coughlan zich niet af ‘of’ de
mensheid het loodje gaat leggen maar ‘hoe’. Op de BBC-nieuwswebsite (24 april 2013) besteedt Coughlan aandacht
aan het Future of Humanity Institute in Oxford, dat zich sinds het
vorige decennium over de kwestie buigt. Volgens FHI-directeur Nick
Bostrom zou deze eeuw weleens de laatste kunnen zijn voor de menselijke
soort. Bostrom denkt dan niet aan kernoorlogen, pandemieën, uitbarstende
supervulkanen of ontspoorde asteroïden. Nee, de Oxfordgeleerde wijst op
de moderne technologie als grootste risico: synthetische biologie, nanotechnologie (zie fotootje) en kunstmatige
intelligentie. Het
is immers onmogelijk de onbedoelde, mogelijk catastrofale gevolgen van
concrete toepassingen van tevoren te voorspellen, meent Bostrom. In dit
verband is het interessant het recente boek van Marcel Heerink Zolang je robot maar van je houdt
te noemen. De auteur staat stil bij de aanstaande robotisering van ons
leven (met de hulp van KI) en de mogelijke gevolgen daarvan voor
bijvoorbeeld de relatie tussen mens en robot, de betekenis van emoties,
ons zelfbeeld – volg de link voor de inhoudsopgave en achterflaptekst. Zie verder een artikel in
de Engelse krant The Guardian: Apocalypse literature now, and then.
|
Zwarte dromen
Zit je al op Twitter?
Heb je al een Facebookpagina? Ga je op voor Google+? Wordt het dan niet
eens tijd om razendsnel uit de wereld van de sociale media te stappen? En
als je nog onderweg daarheen bent, doe je er dan niet beter aan meteen je
koers te verleggen? In het rapport De zwarte kant
van sociale media
pleiten de auteurs voor ‘Slow-tech’ en waarschuwen indringend voor de
ernstige gevaren van sociale media. Ze zouden gebruikers dom, asociaal en
sensatiebelust maken, tunnel-vision creëren, gezondheid en
concentratievermogen aantasten, manipulatief gedrag en webterreur
faciliteren, creativiteit en privacy om zeep helpen. Nieuwe-mediakenner
Arjen van Veelen, auteur van Facebookleven in 61 eenvoudige
overpeinzingen onderkent in Filosofie
Magazine de gevaren, maar nuanceert het rapport sterke. Met een
verwijzing naar George Orwell, die de impact van centrale verwarming op
het dagelijkse leven beschreef, maakt van Veelen, misschien onbedoeld,
ook duidelijk dat nieuwe techniek en technologie geen waardenvrij,
neutraal instrument of foefje is. Technologische vernieuwing kan oude en
vertrouwde leefpatronen ingrijpend veranderen en niet alleen positief.
Zie ook ‘To Facebook or not to Facebook’ op de homepage van www.ethiek.nl. Recent verschenen enkele interessante
boeken over internet, internetgebruik en internetters: T. Chatfield,
Floreren in het digitale tijdperk: inhoud – achterflap; K. Damhuis, De
virtuele spiegel. Waarom Facebook ons ongelukkig maakt: inhoud – achterflap.
|
God bestaat niet, dus hij bestaat
Aanstaande 20
september 2012 promoveert Emanuel Rutten aan de Vrije Universiteit van Amsterdam
met een proefschrift op het gebied van de logica. Het gaat over moderne
argumentaties ten gunste van het bestaan van God. Als ‘bijproduct’ van
zijn promotieonderzoek heeft Rutten een geheel nieuw argument voor het
bestaan van God op papier gezet. Filosofie
Magazine
interviewde de promovendus die zijn argument kort toelichtte. Daarbij
benadrukte de Amsterdamse filosoof dat het niet om een godsbewijs gaat
maar om een argument, waarbij alles draait om de overtuiging dat de
wereld waarin wij wonen uiteindelijk kenbaar is. Kern van Ruttens betoog
is dat het onmogelijk is om zeker te weten dat God niet bestaat en dat
een uitspraak onwaar is als de waarheid ervan onkenbaar is. Een voorbeeld
van zo’n onware uitspraak is God
bestaat niet. De waarheid van deze uitspraak kun je niet kennen, dus
is ze onwaar. Sterker nog, het tegendeel is waar. Een pdf van de beslist
ingewikkelde, engelstalige dissertatie (met samenvatting in het
Nederlands) is downloadbaar vanaf de website van Emanuel Rutten. Daar staan ook enkele
meer eenvoudige inleidingen op zijn nieuwe godsargument. Voor wie verder
terug wil in de geschiedenis geeft Wikipedia een aardig overzicht van
traditionele godsargumenten in het artikel Existence of God.
|
Denkers in debat
Op zijn Religie &
Filosofie webpagina’s is ochtendblad Trouw
eind mei 2012 met een nieuwe rubriek van start gegaan: Denkers in
debat. Afgetrapt
werd met het nieuwste boek van Michael J. Sandel: Niet alles is te koop. De morele grenzen van marktwerking
(Utrecht (Ten Have) 2012) en nu breken filosofen en
ethici er de lans over de fnuikende gevolgen of juist de zegeningen van
de vrije markt. Harvardprofessor Sandel ziet vooral negatieve gevolgen,
want de markt heeft niet alleen een financiële maar ook een morele crisis
voortgebracht. Wanneer alles in ons leven op een af andere vermarkt moet
worden en iets kost of moet opleveren, wordt geld dan het enige dat ons
tot handelen motiveert? Wie wil er dan nog iets voor niets doen, vraagt
Sandel zich af.
|
U bent g/een filosoof!
Is neuroloog Dick Swaab g/een filosoof, een filosofisch ontspoorde
arts of, ‘gewoon’, een slechte filosoof? Wat de Groningse hoogleraar
psychologie Douwe Draaisma betreft, is Swaab vooral een
filosofisch ontspoorde arts met teveel zelfvertrouwen. Eraan gewend dat
mensen naar hem luisteren, wilde Swaab na zijn pensionering eens ‘alles’
op een rijtje zetten, concludeert Draaisma die in februari 2011 een
lezing hield over Swaabs boek Wij
zijn ons brein (2010). Volgens psycholoog Draaisma gaat de neuroloog
veel te ver in zijn beweringen. Als arts is Swaab bevoegd te spreken maar
wanneer hij verstrekkende conclusies trekt over misdaad en straf, vrije
wil en verantwoordelijkheid dan is hij dat niet. Daarvoor heeft hij niet
het juiste diploma. Hetzelfde verwijt richtte de Groninger tegen
cardioloog Pim van Lommel, die een boek schreef over
bijna-doodervaringen. Een ingekorte versie van Draaisma’s lezing
verscheen in het septembernummer van De
Academische Boekengids: Grensoverschrijding
in de wetenschap.
In Groot-Brittanië heeft begin 2011 een vergelijkbare discussie
plaatsgehad. Daar betoogde de Britse arts-filosoof Raymond Tallis dat neurologen van het allooi van
een Dick Swaab terug moeten in het hok van de medische wetenschap. Zie
The Guardian: Neuromania.
|
Uitgelezen?
Dan is het tijd om je
eigen leeslijstje te vergelijken met dat van het Engelse dagblad The
Guardian. Deze ‘Krant van het jaar’ heeft op 14 juni 2011 op zijn website een overzicht gepubliceerd met de
100 meest smaakmakende non-fictie boeken. Wie minder belezen is kan zich
aan de hand van dit overzicht inwerken op thema’s als kunst, cultuur,
politiek, wetenschap, geschiedenis en filosofie. Deze canon heeft wel
enkele beperkingen. Het gaat vaker om twintigste-eeuwse publicaties en
bovendien ligt er een zwaar Anglo-Amerikaans accent op. Ondertussen
liggen de zaken in de filosofieafdeling juist omgekeerd: die blijkt
vooral continentaal van karakter en Thomas Kuhn is met zijn The Structure of Scientific Revolutions (1962) de enige
twintigste-eeuwer. Hier vind je ook nog The Anatomy of
Melancholy
(1621) van Oxford don Robert Burton (1577-1640). Dit werk over oorzaken
en gevolgen van zwaarmoedigheid, eenzaamheid en onaangepastheid en de
remedies daartegen geniet in ons taalgebied weinig bekendheid, maar voor
James Bond-scenarist Anthony Burgess (+1993) was Burtons Anatomy een van de meest amusante
boeken uit de wereldliteratuur en een dat nooit verveelt. (Over
melancholie gesproken, lees Karin Johannison, De kamers van de melancholie: inhoudsopgave – achterflaptekst.) Een aantal van de 100 titels is
voorzien van een korte samenvatting en een verwijzing naar gangbare
uitgaven. Overigens heeft The
Guardian een heel interessante en altijd actuele filosofieboekenpagina.
|
Voor eerdere berichten, zie
oude berichten
|
|
Op zoek naar een goed filosofieboek of ethiekboek?
Op deze website, in
de rubriek Nieuwe boeken, vind je informatie over eerder en
recent verschenen en nog te verschijnen filosofieboeken: recensies en
inhoudsopgaven.
Zie ook ethiek.nl.
|
Knowledge Unlatched
Ontketende kennis?
Meer weten? Via Knowledge
Unlatched (KU) hebt u gratis toegang
tot talrijke wetenschappelijke tijdschriften en boeken, ook op het
gebied van ethiek en filosofie.
|
Filosofie actueel #2
Het
is niet makkelijk om goed op de hoogte te blijven van hedendaagse
ontwikkelingen op welk vakgebied dan ook. Met filosofie is het niet veel
anders. De Engelstalige website Aeon bevat een
talrijke, toegankelijke bijdragen op het gebied van filosofie en ethiek,
natuur-, mens- en cultuurwetenschap. ‘We ask the big questions and find the freshest, most original
answers, provided by leading thinkers on science, philosophy, society and
the arts’, aldus de redacteurs van deze interessante website.
|
Filosofische actualiteit
Het
is niet makkelijk om goed op de hoogte te blijven van hedendaagse
ontwikkelingen op welk vakgebied dan ook en al zeker niet op het WWW. Op
die regel maakt filosofie geen uitzondering. De Engels-, Frans- en bahasa
Indonesiatalige website The Conversation komt te hulp met een grote hoeveelheid actuele en
leesbare bijdragen van onderzoekers en wetenschappers van over de hele
wereld. Wie de filosofische actualiteit wil volgen, zie Articles on Philosophy.
|
Boeken en
tijdschriften op het WWW
Literatuur te over,
maar een bezoekje aan de plaatselijke bibliotheek levert soms weinig op.
Dan maar naar de boekhandel. Ook daar is de kast half gevuld of, erger
nog, er zijn helemaal geen filosofieboeken voorradig. Hoe vind je boeken
over filosofie? Links naar teksten op het Internet, bibliotheken,
boekhandels en uitgevers staan op deze website bij elkaar: Zoeken op het World Wide Web.
|
Academische zijlijn
Ethische en
filosofische vragen komen volop aan bod bij universiteiten en
hogescholen, waar professionals zijn aangetrokken om de studenten goed te
bedienen. De Nederlandse universiteiten en slechts twee hogescholen
(Saxion en Hogeschool Utrecht) organiseren echter ook een nevenprogramma
met discussies, cursussen en podiumprogramma’s op het gebied van
wetenschap, kunst en cultuur, het zogenaamde Studium Generale. Vaak staan daar filosofische en ethische
kwesties centraal of komen ze er min of meer zijdelings aan bod. De
voorjaarsprogramma’s staan nu stevig in de steigers. Het loont dus de
moeite er een kijkje te nemen. Op de website studiumgenerale.nl vind je links naar de programma’s van de
universiteiten en die twee hogescholen.
|
|
|